Minulta varastettiin kotipihasta pyörä torstain ja perjantain välisenä yönä. Omaa tyhmyyttäni ja laiskuuttanihan se oli, kun en viitsinyt viedä pyörää varastoon. Talossamme tehdään remonttia ja kulku pyörävarastoon on järjestetty muka todella hankalasti, enkä siksi ole jaksanut. Olisi kannattanut.

Minä en usko, että asiat tapahtuisivat sattumalta. Jälkeenpäin ajateltuna olen puhunut polkupyöristä todella paljon viime viikkojen aikana. Huomattavasti enemmän kuin yleensä. Ensinnäkin kaksi ystävääni ostivat uudet pyörät pari viikkoa sitten. Toisen kanssa olin kaupassa auttamassa valinnassa. Toisen pyörä on todella hieno ja kallis, ja olen hänen kanssaan keskustellut varusteista ja osista, joita uuteen pyörään pitää ostaa. Puhetta on ollut muun muassa lukosta.

Pari viikkoa sitten toin toisen ystäväni vanhan pyörän talomme pyörävarastoon, jotta pikkusiskoni voi liikkua sillä, kun tulee käymään luonani. Enpä tiennyt tuolloin, että joudun lainaamaan uuttakin pyörää, koska omani on varastettu.

Loppukeväästä luulin, että pyörästäni on varastettu soittokello. Naureskelimme kaverien kanssa, että kaikkea varkaatkin vievät. Lopulta selvisi kuitenkin, että kello oli vain hajonnut. Jäljelle jääneestä tapista tuli hyvä tunnusmerkki poliiseille.

Löysin myös vasta uudelleen kuntopyöräilyn ilon. Olen viime viikkoina käynyt useamman kerran pyörälenkillä. Tämän vuoksi ostin halvan pumpun, joka ei kuitenkaan toiminut toivotulla tavalla. Isäni kävi lopulta pumppaamassa ilmaa pyöriin. Pyöräilyinnostukseni johti minut myös huomaamaan, että minulle on jäänyt kammo kaatumisesta viime syksynä ensimmäisillä liukkailla. Pyöräni lipesi alta melko jyrkässä mutkassa. Minun ei käynyt pahasti, mutta säikähdys oli suuri. Meni melko pitkään, ennen kuin pystyin unohtamaan tapahtuman. Kuluma farkkujen polvessa muistuttaa kaatumisesta.

Muistaakseni oli viime tiistai, kun olin lukitsemassa pyörääni talomme pyörätelineeseen ja talomme entinen talonmies tuli juttelemaan kanssani ja käski lukitsemaan pyörän kunnolla, koska pihasta on viety paljon pyöriä. Hän lupasi jäädä vahtimaan pyörääni. Seuraavana päivänä näin talonmiehen uudelleen ja hän sanoi, että oli käynyt puolen tunnin välein tarkistamassa, että pyörä on tallella. Tämä oli minusta huvittavaa. Perjantaiaamuna pyöräni oli viety. Enää ei huvittanut yhtään.