Kävin tänään toistamiseen katsomassa erään taidenäyttelyn ja kuuntelin siellä myös uudelleen erään valtavan hienon ääniteoksen. Teoksen luonut taiteilija on omassa genressään tunnettu artisti, ja hänellä on oma vankka kuulijakuntansa ainakin Suomessa, ehkä myös muualla. Teoksen hinta on 9100 euroa.

Minä en voi väittää tietäväni nettipiratismista niin paljoa, että voisin kirjoittaa aiheesta painavia, vastustavia kannanottoja. Siksi minun onkin parempi esittää kysymyksiä, jotta tietäisin enemmän.

Ennen vastustin kovasti laitonta musiikin lataamista. Perusteeni oli, että on väärin varastaa musiikintekijöiltä. Paheksuin kaikkea laitonta musiikkia. En minä vieläkään laittoman musiikin lataamista hyväksy, mutta enää minulla ei ole varaa kenellekään saarnata asiasta, koska tiedän, että minunkin tiedostoistani löytyy laitonta musiikkia. Itse en sitä lataa, koska minulla ei ole ohjelmaa, jolla ladata, enkä sellaista haluaisikaan. Kaverini ovat lähettäneet minulle laittomasti ladattuja kappaleita (osan omasta tahdostaan, osan minun pyynnöstäni), enkä minä ole kieltäytynyt ottamasta näitä vastaan.

Millaisia syitä minulla on tai on ollut vastustaa nettipiratismia? Osaltaan syyt ovat varmasti nimenomaan siinä, etten oikeasti hyväksy varastamista keneltäkään. En edes mitättömäntuntuisen summan ottamista kaukaiselta ja epätodellisentuntuiselta musiikintekijähahmolta. Osittain syyt ovat varmasti rehellisyydessäni: en halua olla osallisena laittomassa toiminnassa ja pelkään myös mahdollisia rangaistuksia. Tärkein syy (vaikka sitä ei olekaan mukava myöntää) saattaa olla kuitenkin haluni kokea olevani hieman parempi ihminen: en harrasta riistoa (tässä asiassa. Takuulla monissa muissa asioissa sitten sitäkin enemmän) ja saan nauttia muille saarnaamisesta.

Pyysin kaveriani tarkistamaan, löytyykö kuuntelemani 9100 euron arvoinen taideteos netistä laittomasti ladattavaksi. Uskallan väittää, että tämän artistin kuulijat haluaisivat teoksen haltuunsa, jos se olisi mahdollista. Minäkin olisin halunnut sen mielelläni itselleni, koska ihastuin siihen niin. Uskon, että kuulijoilla olisi myös keinot ladata se laittomasti, jos se vain olisi mahdollista. Mutta se ei ole. Miksei? Miksi teosta ei ole mahdollista ladata? Eivätkö musiikinlevittäjät ole onnistuneet saamaan sitä haltuunsa? Miksi? Millaisin turvatoimin teosta suojellaan? Pelkäävätkö musiikinlevittäjät liian paljon rangaistuksia? Millaisen rangaistuksen 9100 euron hintaisen kappaleen laittomaan nettilevitykseen laittamisesta saisi? Vai estävätkö eettiset syyt lopulta levittäjiäkin? Minkä hintainen kappaleen tulee olla, ettei siitä enää ole lupa riistää?

Onko puolentoista ja 9100 euron hintaisten kappaleiden välillä eroa? Missä kulkee tavallisen ja HC-nettipiratismin raja?