Minua ärsyttää suunnattomasti epäreilu, miltei krooninen myöhästelyni.

Tänäänkin myöhästyin. Olin menossa kaverieni kanssa syömään. Soitin kaverilleni, että myöhästyn (jälleen kerran) ja ettei heidän kannata odottaa minua: he voivat mennä edeltä. Saavuin noin kymmenen minuuttia myöhässä kouluruokalan pihaan ja huomasin jo silloin pyörien määrästä, että ruokalassa on ruuhkaa. Tulin sitten jonon perälle ja ruokaa odotellessani minulla oli paljon aikaa ajatella.

Myöhästelyni ei ole reilua. Ei ole reilua, että kaverini joutuvat ruuhkaisessa ruokalassa ilmoittamaan, että tyhjä paikka on varattu. On noloa, kun varatun paikan omistajan saapuminen viipyy, ja hän, joka paikkaa kysyi, ehtii syödä ennen kuin kukaan istuu varatulle paikalle. Reilua ei ole myöskään, että kaverit joutuvat odottamaan ensin, että myöhästyjä saapuu ja sitten, että hän saa ruokansa syötyä. Tietysti kaverit voisivat vain lähteä ja jättää myöhästyjän syömään yksin, mutta yleensä kaverit eivät tee niin. Myöhästyjä venyttää muiden ruokailua. Oikeastaan olisi ihan sama, ilmoittaako myöhästymisestä ollenkaan. Ruokailu venyy joka tapauksessa. Ärsyttävää, noloa ja epäreilua.

Minua ihan todella harmittaa joka kerta, kun myöhästyn. Joka kerta. Ilmeisesti ei kuitenkaan riittävästi. Mutta oikeasti minä yritän!